Δευτέρα 26 Μαΐου 2014

ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΦΩΣ΄΄,ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΘΕΑΤΡΑΝΘΡΩΠΟ, ΚΑΡΟΛΟ ΚΟΥΝ. ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΤΖΟΥ

ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΦΩΣ΄΄, ΜΕ ΤΟΝ ΗΘΟΠΟΙΟ, ΒΑΣΙΛΗ ΣΑΜΑΡΙΤΑΚΗ, ΚΑΘΕ ΔΕΥΤΕΡΑ, ΖΩΝΤΑΝΑ ΣΤΟ DAILYTVRADIO.GR, ΣΤΙΣ 21:00 - 22:00 ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΠΕΜΠΤΗ, ΣΕ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ, ΣΤΙΣ.23:00 - 24:00. ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΘΕΑΤΡΑΝΘΡΩΠΟ, ΚΑΡΟΛΟ ΚΟΥΝ ΚΑΙ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΕΚΛΕΚΤΟ ΗΘΟΠΟΙΟ-ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗ ΤΟΥ ΚΟΥΝ, ΓΙΑΝΗ ΜΟΡΤΖΟ..
 

 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΔΑΣΚΑΛΟ, ΚΑΡΟΛΟ ΚΟΥΝ 


«…Δεν κάνουμε θέατρο για το θέατρο. Δεν κάνουμε θέατρο για να ζήσουμε. Κάνουμε θέατρο για να πλουτίσουμε τους εαυτούς μας, το κοινό που μας παρακολουθεί κι όλοι μαζί να βοηθήσουμε να δημιουργηθεί ένας πλατύς, ψυχικά πλούσιος και ακέραιος πολιτισμός στο χώρο μας. Μόνος του ο καθένας είναι ανήμπορος. Μόνος του ο καθένας από σας τους πιο κοντινούς στην προσπάθειά μας, είναι ανήμπορος. Μαζί ίσως κάτι μπορέσουμε να κάνουμε. Το θέατρο, ως μορφή Τέχνης, δίνει τη δυνατότητα να συνδεθούμε, να συγκινηθούμε, ν’ αγγίξουμε ο ένας τον άλλον, να νιώσουμε μαζί την αλήθεια. Να γιατί διαλέξαμε το θέατρο σα μορφή εκδήλωσης του ψυχικού μας κόσμου…»

Κάρολος Κουν
Απόσπασμα από τη διάλεξη που δόθηκε στις 17 Αυγούστου 1943 για τον Όμιλο των Φίλων του «Θεάτρου Τέχνης»




 
Ο ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ ΝΕΟΣ







Ο Κάρολος Κουν για το Θέατρο Τέχνης
''Το «Θέατρο Τέχνης» ιδρύθηκε το '42, στην αρχή της Γερμανικής Κατοχής.
Η ανάγκη για ένα τέτοιο θέατρο, ένα θέατρο συνόλου, είχε ωριμάσει μέσα μου πολύ πριν, τον καιρό που ιδρύθηκε η ημι-επαγγελματική «Λαϊκή Σκηνή» το ’34 και που  διαλύθηκε το ’38 στη διάρκεια της δικτατορίας του Μεταξά, επειδή παίζαμε «αριστερά έργα» όπως ο Πλούτος του Αριστοφάνη κι ο Κατά φαντασίαν ασθενής του Μολιέρου.
Η εποχή της κατοχής ήταν μια συναισθηματικά, πλούσια εποχή. Έπαιρνες πολλά και έδινες πολλά. Μας ζώνανε κίνδυνοι, στερήσεις, βία και τρομοκρατία. Γι’ αυτό σαν άνθρωποι αισθανόμασταν την ανάγκη της πίστης, εμπιστοσύνης, συναδέλφωσης, έξαρσης, και θυσίας.
Αισθανόμασταν την ανάγκη για έναν σωστότερο κόσμο, ένα κόσμο με λιγότερες ανθρώπινες ατέλειες, γι’ αυτούς από εμάς που θα επιζούσαμε.
Αψηφούσαμε το θάνατο και κυνηγούσαμε με μανία τη ζωή, χωρίς περίσκεψη και προφύλαξη και ταπεινές σκέψεις. Είμαστε γνήσιοι και αληθινοί. Τα περιθώρια των έργων που ετοιμάζαμε ήταν αναγκαστικά περιορισμένα. Αλλά στο τραπέζι της πρόβας μέσα στο συρτάρι υπήρχαν και τα έργα που ελπίζαμε να παίξουμε όταν θ’ αποκτούσαμε τη λευτεριά μας.
Ήμασταν όλοι στην αντίσταση και σχεδόν όλοι στις γραμμές του ΕΑΜ. Δεν μπορώ μέσα μου ν' απαρνηθώ και να ξεχάσω εκείνα τα χρόνια. Τα χρόνια που πιστεύαμε ακόμα σ’ ένα κόσμο απαλλαγμένο από μικρότητες και βία. Με την απελευθέρωση και την μετακατοχική περίοδο, όλα διαλυθήκανε.....'' ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ
ΚΑΙΤΗ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΙ ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΓΡΙΟΠΑΠΙΑ ΤΟΥ ΙΨΕΝ




''Αποφασίσαμε να ιδρύσουμε το Θέατρο Τέχνης από την ανάγκη της δημιουργίας ενός θεάτρου συνόλου. Μια ομάδα που θα 'χε μάθει να σκέφτεται και να εργάζεται με ψυχική και οργανική ενότητα. Μια ομάδα ειδικά εκπαιδευμένη κι υποταγμένη σε μια νέα διδασκαλία θεατρικής έκφρασης που θα διαμορφωνόταν μέσα στο χρόνο για να εξυπηρετήσει, όσο γίνεται καλύτερα, έργα θεατρικά, αποκαλυπτικά και για τους ερμηνευτές και για το κοινό. Η δημιουργία ενός θεάτρου έξω από το εμπορικό κύκλωμα, ενός θεάτρου αδέσμευτου από επιχειρηματία, απαλλαγμένο από βεντετισμούς, ανένδοτο σε καλλιτεχνικούς συμβιβασμούς''. Κάρολος Κουν


ΠΕΡΣΕΣ ΤΟΥ ΑΙΣΧΥΛΟΥ






ΟΡΝΙΘΕΣ, ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ



ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑΖΟΥΣΕΣ,ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΕΚΛΕΚΤΟ ΗΘΟΠΟΙΟ-ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΗ-ΣΥΝΕΡΓΑΤΗ ΤΟΥ ΚΟΥΝ, ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΤΖΟ.




ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΤΖΟΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΑΜΑΡΙΤΑΚΗΣ: Πίσω στην εκπομπή,''Ηθοποιός Σημαίνει Φως'',στο μικρόφωνο ο Βασίλης Σαμαριτάκης κι έχουμε την τιμή να έχουμε στην τηλεφωνική μας γραμμή ένα από τους μαθητές  του Κάρολου Κουν, και μέλος του Θεάτρου Τέχνης για πολλά χρόνια, τον εκλεκτό ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιάννη Μόρτζο. Καλησπέρα κύριε Μόρτζο

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΤΖΟΣ: Καλησπέρα σας! Χαίρομαι που σας ακούω...

Β.Σ.: Κι εμείς χαιρόμαστε πάρα πολύ, τιμή μας!!! Στα πλαίσια αυτού του Α΄ αφιερώματος που κάνουμε στον Κάρολο Κουν, θα ήθελα να μας πείτε μερικά πράγματα για αυτό το μεγάλο δάσκαλο, για το πως έχει επηρεάσει την ζωή σας, τη θεατρική σας ζωή και γενικότερα.....

Γ.Μ.: Εγώ θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό, για να το πω έτσι, που υπήρξα μαθητής αυτού του μεγάλου δασκάλου για πολλά χρόνια βέβαια, για 21 χρόνια και έτσι μπόρεσα να πω κάποια στιγμή ότι είχα αποκτήσει βάσεις για να μπορώ να αντεπεξέλθω σε αυτό το δύσκολο επάγγελμα του ηθοποιού. Ο Κουν για μένα ήταν η αποκάλυψη της ζωής μου, και φυσικά μέχρι σήμερα δεν μπορώ να τον ξεχάσω, παρόλο που έχει φύγει εδώ και πάρα πολλά χρόνια βέβαια, είναι κάτι που με ακολουθεί, η διδασκαλία του, το ήθος του, όλη του η ζωή γενικά με ακολουθεί και μπορώ να πω, ότι για μένα αυτός ο άνθρωπος είναι η πυξίδα της ζωής μου, είναι η πυξίδα σε όλα και στη ζωή μου και στην τέχνη μου. Γιατί πέρα από τα καλλιτεχνικά πρέπει να πω, ότι ο Κουν ήταν κι ένας άνθρωπος με υψηλά ιδανικά, με ηθική απεριόριστη, που έδινε στους μαθητές του, εφόσον τον ακολουθούσαν φυσικά,  τόσες γνώσεις και τέτοιας ποιότητας γνώσεις, μάλλον, που θα μπορούσα να πω πως ήταν κάτι το ανεπανάληπτο. Το να είσαι κοντά σε αυτό το δάσκαλο, πέρα από το γεγονός ότι θα είχες πάρα πολλές δυσκολίες, την ίδια στιγμή, αυτές τις δυσκολίες τις εισέπραττες κι έλεγες θα δυσκολευτώ τώρα αλλά θα έχω αργότερα μία ζωή πολύ πιο ευχάριστη, θα έλεγα πολύ πιο χρήσιμη, γιατί αυτο το πράγμα με απασχολεί κι εμένα... δεν ξέρω αν πρέπει να ζει κανείς όταν δεν προσφέρει τίποτα...το πάω μέχρι εκεί. Θέλω να πω ότι σήμερα μετά από τόσα χρόνια πιστεύω πως προσφέρω κι εγώ κάτι στην κοινωνία, γιατι ακριβώς πήρα τα βασικά στοιχεία πως λειτουργούσε αυτός ο άνθρωπος......Ήταν ένα σχολείο μεγάλο που περιλάμβανε τα πάντα και τη μαθητεία γύρω απο το θέατρο, αλλά και για τη ζωή, να γίνεις πιο κοινωνικό ον, πέρα απο την καλλιτεχνική ιδιότητα που θα αποκτούσες, αυτό ήταν το μεγάλο προτέρημα του Κουν, ήταν δάσκαλος γενικά σε όλα...δεν περιοριζόταν μόνο στα καλλιτεχνικά, είχε ευρεία και μάθηση, γνώση αλλά και επιρροή. Οπότε οι μαθητές του, εμείς δηλαδή,  αν ακολουθούσαμε τη διδασκαλία του , θα αποκτούσαμε πολλά προσόντα και εφόδια που θα μας ακολουθούσαν στην υπόλοιπή ζωή μας.

Β.Σ.: Για μένα που είμαι της νεότερης γενιάς των ηθοποιών, βέβαια υπάρχουν και πολλοί νεότεροι από μένα, γιατί εγώ έχω πατήσει ήδη βέβαια τα 40, ο Κουν είναι ένας μύθος, ένας θρύλος, καθώς δεν είχα την ευκαιρία και την τύχη να τον γνωρίσω. Έτσι χρειαζόμαστε απο σας να μας μεταφέρετε στην εποχή εκείνη, τις εμπειρίες σας και το κλίμα το οποίο ζήσατε καντά του. Εσείς βέβαια έχετε γράψει δύο βιβλία για τον Κουν, με πιο πρόσφατο αυτό που παρουσιάσατε προχθές, ''Κουν, ο δάσκαλος ''...

Γ.Μ.: Έχω γράψει 2 βιβλία, ακριβώς για αυτό το λόγο γιατί κι εγώ θέλω να αφήσω κάτι πίσω μου, γιατί κι εγώ κάποια στιγμή θα φύγω και δεν πρέπει να τον ξεχάσουν, να μην ξεχάσει η σημερινή νεολαία αυτό το μεγάλο δάσκαλο. Στον οποίο μεγάλο δάσκαλο το σημερινό θέατρο, οφείλει την ύπαρξή του, για μένα. Αυτό που γίνεται σήμερα στην Ελλάδα... γιατί έχουμε πάρα πολύ καλό θέατρο, και πρέπει να το τονίσω αυτό, έχουμε πολύ καλό θέατρο, έχουμε πολύ καλούς ηθοποιούς, πολύ καλούς σκηνοθέτες, έχουμε καλούς μουσικούς....σε ένα μεγάλο βαθμό, οφείλεται στον Κούν ο οποίος ήταν ένας μεγάλος δάσκαλος, πέρα και από τα ελληνικά όρια. Γιαυτό παρακαλώ και άλλους της σειράς μου,''ό,τι μπορείτε παιδιά γράψτε,να μη χαθεί το όραμα αυτού του ανθρώπου..''. Γιαυτό έγραψα αυτά τα 2 βιβλία, το πρώτο, ''21 χρόνια με τον Κάρολο Κουν'', που είναι πιο πολύ βιογραφικό, αλλά με πολύ λεπτομέρεια και τώρα πρόσφατα, προχθές, έγινε η παρουσίαση του νέου βιβλίου μου ''Κούν ο δάσκαλος'', σε αυτό εξειδικεύω πια τη διδασκαλία του, με όσα στοιχεία μπόρεσα να συλλέξω από την εποχή που έκανε τη διδασκαλία του και φυσικά από ό,τι καλό θυμάμαι.

Β.Σ.:Κρατώ αυτό το βιβλίο στα χέρια μου και λέει στο εξώφυλλο: Σκέψεις και Μεθοδολογία του Καρόλου Κουν για μία υψηλή, ηθική, καλλιτεχνική ιδέα του θεάτρου.

Γ.Μ.: Ακριβώς, ακριβώς αυτό. Ο Κουν την τέχνη του θεάτρου την είχε ανεβάσει πολύ ψηλά, είχε ανεβάσει πολύ ψηλά τον πήχη. Θεωρούσε πως ο άνθρωπος με το θέατρο μπορούσε να γίνεται σε καθημερινή βάση πολύ καλύτερος, όχι μόνο ο ηθοποιός... Δεν εννοώ μόνο τον ηθοποιό που επιτελεί αυτό το λειτούργημα, γενικά η προσφορά της θεατρικής τέχνης είναι μεγάλη προσφορά για τον πολίτη, είναι η προσφορά που βάζει τον άνθρωπο στην αλήθεια, στην έννοια της αληθινής Δημοκρατίας, της αληθινής κοινωνικοποίησης του ανθρώπου... Όλα αυτά τα πράγματα ο Κουν τα δίδασκε απλόχερα και με πολύ μεγάλη θα έλεγα άνεση, διότι τα κατείχε σε πολύ μεγάλο βαθμό. Κι εμείς από την άλλη, όσοι θέλαμε τα ακούγαμε και τα ενστερνιζόμασταν, για να πούμε κάποια στιγμή, οτι να είχα κι εγώ ένα μεγάλο δάσκαλο!! Και το λέω εντελώς ειλικρινά και χωρίς ίχνος υπερβολής ή υπεροψίας...αλλά πραγματικά για μένα η μαθητεία δίπλα στον Κουν ήταν το ορόσημο. Φεύγοντας ο άνθρωπος αυτός, εγώ δεν μπόρεσα από τότε να βρω άλλο δάσκαλο ανάλογης εμβέλειας...όχι.-


ΤΟ ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΤΖΟΥ (ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΤΗ ΣΕΙΡΑ) ΓΙΑ ΤΟ ΔΑΣΚΑΛΟ ΤΟΥ ΚΑΡΟΛΟ ΚΟΥΝ



Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΚΑΙ ΓΝΩΣΤΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ-ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΤΖΟΣ, ΜΕ ΤΟΝ ΗΘΟΠΟΙΟ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΟ ΤΗΣ ΕΚΠΟΜΠΗΣ, ''ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΦΩΣ'', ΣΤΟ DAILYTVRADIO.GR, ΒΑΣΙΛΗ ΣΑΜΑΡΙΤΑΚΗ, ΠΟΥ ΚΡΑΤΑΕΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΣΤΟΥΣ ΑΚΡΟΑΤΕΣ ΤΗΣ ΕΚΠΟΜΠΗΣ.






ΜΕ ΤΗ ΜΟΥΣΑ ΤΟΥΚΑΙ ΣΥΝΤΡΟΦΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΗΘΟΠΟΙΟ, ΓΙΟΥΛΗ ΖΗΚΟΥ

ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΤΖΟΣ,΄΄ΘΕΑΤΡΟ 4 ΕΠΟΧΕΣ''